Zoeken

Wat is Mindfulness?

Bijna elk modern boek over persoonlijke ontwikkeling, het veranderen van je leven en zelfs hersenwetenschappen hebben een overeenkomst. In al deze boeken wordt gesproken over mindfulness en meditatie. Wat is mindfulness, en is het echt een wondermiddel?


Wat is mindfulness, letterlijk.

Mindfulness betekent letterlijk:

Aandacht in het hier-en-nu, zonder oordelen

Een term die door John Kabat-Zinn populair is gemaakt in het Westen. John werkte in de jaren 70 in een ziekenhuis in Amerika. Hij deed zelf veel aan zen meditatie. Toen hij zag dat veel mensen in het ziekenhuis niet medisch verder geholpen konden worden, bedacht hij een training waarin hij de principes uit zijn eigen meditatie-ervaring toepaste. Zijn doel was om (zieke) mensen die niet verder geholpen konden worden te leren om zich bewuster te worden van het moment zelf. Om te leren hun gedachten los te laten, meer rust te vinden en niet steeds bezig te zijn met de toekomst of het verleden. Binnen het ziekenhuis werd de training een succes, veel van de patiënten met chronische aandoeningen of pijn pasten de technieken van John toe om een kalmer en gelukkiger leven te leiden.





Wat is mindfulness tegenwoordig?

Sinds de eerste trainingen van John is er niet eens zo veel veranderd aan de training zelf. De meeste mindfulness trainingen, ook die bij Fennema & Zantema, bestaan uit wekelijkse sessies van zo'n twee uren, 8 weken lang. Er komen diverse thema's en oefeningen aan bod. Tijdens de oefeningen krijg je aanwijzingen om de aandacht te richten op een van de zintuigen, zodat je beter wordt in het sturen van jouw aandacht. Een vaardigheid die bijzonder nuttig blijkt in een wereld waar onze aandacht steeds getrokken wordt.


Wat vooral is veranderd sinds de jaren 70, is de hoeveelheid wetenschappelijk onderzoek die gedaan is naar mindfulness. Inmiddels weten we dat deze 'aandachtsoefeningen' er voor kunnen zorgen dat we:

  1. Minder stress ervaren

  2. Minder angstig zijn

  3. Ons positiever voelen

  4. Bewuster worden van onszelf

  5. Langer kunnen concentreren

  6. Beter kunnen onthouden

  7. Vriendelijker worden

  8. Minder verslavingsgevoelig worden

  9. Beter slapen

  10. Minder pijnklachten ervaren

Een flinke lijst voordelen. Let wel, deze voordelen zijn onderzocht op basis van de gebruikelijke 8-weekse training.


Dat mindfulness op een breed gebied voordelen kan hebben heeft er vooral mee te maken dat mindfulness in de basis een training van de aandacht is. En omdat aandacht zo bepalend is voor wat we in ons leven ervaren (van wat we denken, tot hoe we ons voelen en wat we voelen), train je met mindfulness een vaardigheid die op veel vlakken invloed kan hebben op je leven.


Wat is mindfulness
Wat betekent Mindfulness voor jou?


Is mindfulness daarmee echt een wondermiddel? Ja en nee. Het beoefenen van mindfulness kan een grote positieve invloed zijn op je leven. Door de toenemende druk en prikkels om ons heen lijkt mindfulness steeds populairder te worden. Het vergt wel de nodige training om mindfulness toe te passen in het leven. De veranderingen die je merkt zullen stap voor stap komen. Het is net als met sporten, regelmatig trainen en volhouden is belangrijk.


Mindfulness bij Fennema & Zantema

Wat is mindfulness bij Fennema & Zantema? Wij bieden we de training mindfulness aan zoals deze ook wetenschappelijk bewezen effectief is: de 8-weekse training. Dat doen we omdat we het belangrijk vinden om de best mogelijke training aan te bieden.


Benieuwd naar mindfulness? We organiseren regelmatig proeflessen. Ontdek of er binnenkort een proefles voor jou beschikbaar is en boek je gratis ticket. Voor elke proefles is een beperkt aantal gratis tickets beschikbaar.





21 keer bekeken1 reactie

Recente blogposts

Alles weergeven